Bevoegdheidsverdeling schepencollege gemiste kans om gemeentelijke dienstverlening te verbeteren

Op het schepencollege van 3 januari 2019 werden de bevoegdheden van het nieuwe schepencollege vastgelegd. Die info was overigens al in de eerste weken na de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 publiek gemaakt.

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen was vanuit de gemeentelijke administratie gevraagd om bij de bevoegdheidsverdeling rekening te houden met de organisatie van de administratie, en dat om te vermijden dat bepaalde diensten zoals in het verleden met meerdere schepenen tegelijk rekening zouden moeten houden. Dat laatste zou immers het overleg, en uiteindelijk ook de gemeentelijke dienstverlening, niet echt ten goede komen.

Dat geldt des te meer nu we de afgelopen periode serieus ingezet hebben op een gemoderniseerd dienstverleningsconcept in het belang van de bevolking. In zo’n dienstverleningsconcept is het essentieel dat er duidelijke aanspreekpunten zijn, niet alleen bij de administratie maar ook bij het beleid, en dat die lijnen ook liefst gelijk lopen.

Als we de nieuwe bevoegdheidsverdeling zien, dan vinden we daar jammer genoeg zo goed als niets van terug. Integendeel zelfs, vergeleken met de vorige legislatuur is het lappendeken alleen maar groter geworden. Waar we vorige legislatuur bijvoorbeeld openbare werken en mobiliteit terecht in de korf van één enkele schepen gelegd hadden, is dat nu opnieuw uiteen getrokken. Een ander voorbeeld: burgerparticipatie, dat eigenlijk een onderdeel is van communicatie, wordt daarvan afgescheiden, met als resultaat twee verschillende schepenen voor dezelfde dienst. En dan hebben we het nog niet gehad over de lappendekens in vrijetijdsfeer en het ruimtelijk beleid.

Nog niet zolang geleden zijn we met een forse gemeentelijke delegatie naar Oostkamp getrokken om daar bij te leren over hun gemeentelijke organisatie.

Daar is blijkbaar jammer genoeg niet veel van blijven hangen. De administratieve reorganisatie die ze in Oostkamp een tijdje geleden hebben doorgevoerd, weerspiegelt zich daar ook in het schepencollege. Elke schepen heeft daar een homogeen takenpakket, het gebruikelijke lappendeken aan bevoegdheden behoort definitief tot het verleden.

Als het dienstverleningsconcept waarover in Olen al een hele tijd hoog van de toren geblazen wordt, ernstig genomen wordt, kunnen we alleen maar hopen  dat de eerder afgesproken bevoegdheidsverdeling opnieuw herbekeken wordt. Of is het misschien de bedoeling dat de administratie gereorganiseerd wordt in functie van de nieuwe bevoegdheidsverdeling van de schepenen?

Als we mogen voortgaan op het antwoord van de burgemeester op onze vragen daaromtrent op de gemeenteraad van 6 maart lijkt het eerder dat laatste te worden. Jammer voor de gemeentelijke dienstverlening.


LAATSTE NIEUWS UIT OLEN IN UW MAILBOX

We houden je op de hoogte van het reilen en zeilen in Olen.

  • Geef hier je e-mailadres in naar waar we de Olen één Nieuwsbrief kunnen zenden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *