Onder impuls van O1 startte het Olens gemeentebestuur onder de vorige legislatuur met een ambitieus klimaatbeleid. Met de ondertekening van het burgemeestersconvenant gingen we het engagement aan om de CO2-uitstoot tegen 2020 met 20% te verminderen. Het bleef niet alleen bij woorden. De afgelopen jaren verschenen er tien grote windturbines aan de Olense skyline, die er samen met een waterkrachtcentrale en tientallen zonnepanelen voor zorgen dat nergens in Vlaanderen per km² bekeken meer groene energie geproduceerd wordt dan in Olen.
Daarnaast gingen we het engagement aan om het gemeentelijk wagenpark te vergroenen. Elektrische motoren genieten daarbij de voorkeur, maar vermits voor de gewenste wagentypes elektrische motoren voorlopig nog niet de gewenste bedrijfszekerheid boden, werd voor de eerste vervangingen gekozen voor CNG (compressed natural gas). Dergelijke wagens zijn niet alleen goedkoper qua verbruik, maar zorgen toch ook al voor 25% minder CO2-uitstoot.
Sinds 1 januari is O1 in de meerderheid vervangen door de socialisten en de groenen. Vooral van die laatsten mag enige klimaatambitie verwacht worden. Groot was dan ook onze verbazing toen op de gemeenteraad van 6 maart de aankoop van een nieuwe vrachtwagen met dieselmotor ter goedkeuring voorgelegd werd. In tegenstelling tot de meerderheid hadden wij ons huiswerk wel gemaakt. Met de cijfers in de hand konden we aantonen dat heel wat gemeenten ondertussen bij de vervanging van hun vrachtwagenpark al gekozen hebben voor CNG in plaats van diesel. Zelfs private transportbedrijven kiezen ondertussen voor CNG in plaats van diesel.
De meerderheidspartijen hadden daar evenwel geen oren naar en kozen tegen beter weten in voor de aankoop van een dieselmotor. De klimaatmarsen van de voorbije maanden zijn blijkbaar volledig aan hen voorbijgegaan. Op die manier gaan we het klimaat natuurlijk nooit redden.
En de groene schepen? Die zat er bij, keek er naar en keurde zonder morren de dieselaankoop mee goed …